Noua bibliotecă din Oslo atrage recenzii bune

Home   /   Noua bibliotecă din Oslo atrage recenzii bune

Kåre Bulie, corespondent de artă și cultură pentru Klassekampen, și-a exprimat îngrijorarea că zona noii biblioteci care deține cele mai multe cărți este la subsol.
„Nu mă pot abține să nu mă gândesc că acesta este un semn al vremurilor care nu numai că sunt de bun augur”, a scris Bulie. Subsolul este deschis publicului, deși, și doar o scurtă distanță de la intrarea principală.

Bulie a subliniat că, în timp ce vechea bibliotecă principală a lui Deichman era invitată la muncă solitară în tăcere, un număr remarcabil de scaune din cel nou sunt plasate în grupuri și în jurul meselor. În schimb, zonele liniștite sunt limitate. „Dacă există un lucru care strălucește în mod clar prin această clădire nouă, este că zilele în care biblioteca a fost în primul rând un loc pentru a citi, sunt de mult plecat”, a scris Bulie.

Clădirea bibliotecii a fost proiectată de firmele arhitecte Lund Hagem og Atelier Oslo. Designul interior a fost executat de o firmă numită Scenariu. Deichman este situat în noul cartier Bjørvika din Oslo, lângă Opera care a fost deschisă în 2008 și aproape de noul muzeu Munch, care este programat să se deschidă mai târziu în 2020.

Construit pentru cărți
Între timp, cronicarul de arhitectură gaute Brochmann de la Morgenbladet a găsit ceea ce el numea o „bibliotecă adecvată, construită în termenii cărților”. El a afirmat că temerile legate de o casă multimedia de cultură plină de ecrane, scene și ateliere în detrimentul literaturii s-au dovedit a fi nejustificate. În schimb, noua bibliotecă este plină de cărți. Și, deși interiorul său este deschis, aerisit și bine organizat, nu se simte ca un lounge aeroport. Ea are o multime de locuri intime care să permită vizitatorului să se ascundă și să caute protecție, la fel ca o bibliotecă ar trebui să aibă. „În căutarea echilibrului dificil între aceste două calități, arhitecții și-au atins obiectivul foarte bine”, a scris Brochmann.

Fiecare etaj este amenajat în jurul seriei de arbori de lumină și transport, care, la rândul lor, sunt înconjurate de rafturi de cărți, și topped cu un mezanin care deține rafturi chiar mai mult. Astfel, etajele principale au două niveluri ambalate cu cărți. Poate că este destinat ca un nod prietenos la fosta bibliotecă principală Deichman și galeriile care au dominat interiorul acolo, Brochmann a sugerat.

În critica sa de două pagini în piața de sus Morgenbladet, Brochmann numit noua bibliotecă Deichman „un copil adevărat-născut din 2009, când arhitecții concurat pentru contract” pentru a o construi. „Nu trebuie să te uiți mai departe decât muzeul Munch adiacent, al cărui concurs de arhitect a fost câștigat în același an, pentru a găsi zeitgeist din acea perioadă.”

„Confruntat cu fațadele mari, uniforme ale bibliotecii și finisajul gri, semi-transparent, primul meu gând este că a fost proiectat pe o parte a unei schimbări de paradigmă, și construit pe alta.” Referindu-se la bibliotecă și la cei doi vecini ai săi, Brochmann s-a declarat fericit că acest tip de fațadă și volum este pe cale să iasă. „Sunt slab adaptate la masa clădirilor istorice din Oslo, și nu sunt suficient de sensibile la nevoile și utilizarea de către oameni.”

Săptămânal Dag og Tid a subliniat faptul că accentul greu Deichman pe afișează carte de bază merge direct împotriva ideilor mainstream în lumea bibliotecii norvegiei. În ultimii ani, mai multe biblioteci s-au reinventat în centre culturale plin og etape și săli, în timp ce aruncat munți de cărți. Această schimbare de priorități este în conformitate cu o modificare din 2013 a legii bibliotecilor din Norvegia, afirmând că o bibliotecă ar trebui să fie „un loc de întâlnire independent și o arenă pentru dialogul și dezbaterea publică”.

Îmbunătățirea cartierului masiv
Erling Dokk Holm, un savant al Universității de Științe ale Vieții din Norvegia (NMBU) și un editorialist în ziarul Aftenposten, a salutat toți designerii pentru o lucrare care face ca creațiile altor arhitecți să arate și mai bine. „A fost modelat pentru a îmbunătăți aceste spații urbane”, a scris Dokk Holm, adăugând că biblioteca „umanizează” cartierul prin facilitarea expresiei oarecum masive a lui Bjørvika.

El nu a fost de acord cu Bulie lui Klassekampen că cărțile par a fi ascunse într-un loc întunecat. În ceea ce privește conținutul, Dokk Holm a susținut, este mai mult decât o bibliotecă clasică. Ca cele mai multe libaries aceste zile, acesta oferă prelegeri, cursuri și activități similare. Dar aceste ofrande nu au voie să domine: „În primul rând acesta este un palat pentru întâlniri între cărți și oameni.”

Dokk Holm a arătat spre exteriorul bibliotecii și spre modul în care aceasta se schimbă în lumină diferită. „Pe timp de zi, fațadele sale din sticlă albă lăptoasă par neutre și modeste. Dar când întunericul cade și luminile sunt aprinse înăuntru, modestia este înlocuită de căldură și deschidere”, a spus el. El a subliniat că biblioteca servește unui dublu scop, ca loc pentru lectură și învățare, și ca spațiu public: „Face ca Bjørvika să fie mai populată, mai intensă și mai relevantă”.